fredag 4 oktober 2013

Osynlig sjuk.

Angående att ha sjukdom som inte direkt syns eller märks av speciellt mycket läste jag precis detta underbara inlägg som ni bara måste läsa, alla hennes inlägg är bra! Jag känner så igen mig eftersom jag nära 10 år har lidit av att ha ont i lederna, ont i kroppen och det syns inte alltid eftersom jag har olika ont från dag till dag.

Ingen inom sjukvården har hittills tagit mig seriöst och jag har inte fått hjälp. Dom har sagt att jag var för ung när jag sökte det i Vimmerby och sista gången jag bad om hjälp där var jag 18. Sedan blev det att när jag flyttade till Eksjö orkade jag inte bry mig om det, sedan blev jag gravid och tänkte inte så mycket på det och nu har jag varit hemma ett år och likaså tänkte inte så mycket på det.

Så förra helgen så bara small det till och jag fick ondare än någonsin och ringde. Var inne i måndags och tog blodprov och ska till röntgen den 16:de för att röntga händer, handleder, fötter och knän. Sedan får vi se vad det visar.

Men detta är inget som är synligt för dom som inte känner mig. Ibland kan jag gå och halta eftersom jag har ont eller har fingerlösa vantar inomhus för att det värker i lederna. Fast det märks inte, ändå lider jag varenda dag och vissa saker är svårt för mig vissa dagar. Senaste dagarna i skolan har jag haft enorma problem att skriva, men det syns inte om man inte kollar noga.

Jag måste förklara för folk hur det är för mig när jag har ont och vad som kan vara jobbigt eller svårt för mig, annars vet ingen det.

Likadant med min ADD, den syns inte men den påverkar mig exakt hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar