tisdag 27 november 2012

ADD, min gåva!

Behind the diagnoses of ADD is a tremendous gift of creativity, inginuity and fearlessness that most people do not have. Embrace the gift and use it to your benefit."
- Brad Worthley 


Ibland känner jag verkligen att min ADD är en gåva, inte en sjukdom. Speciellt när min älskade fästman säger till mig att han tycker om att jag har min sjukdom, för att annars hade jag inte varit den människa jag är idag. Den udda och väldigt speciella människa jag är idag, extremt tokig men tydligen väldigt underbar. Så när han säger det till mig, även att han stör sig på många saker med min sjukdom, känner jag att min sjukdom är kanske inte en sjukdom utan det är en gåva. En av de gåvor jag fått att leva med.

Jag har levt hela livet med min ADD och klarat det ganska bra, men sedan jag fick diagnosen och fick reda på varför vissa saker är så svåra för mig och försökt ändra det har det blivit lite svårare. Att försöka få upp ett sätt att komma ihåg att städa ordentligt och verkligen göra allt som behövs. Det ska göra vardagen enklare, fast till en början är det krångligare.

Jag satt igår och skrev en lista vad jag ska göra när det är min städdag, allt som står på den listan ska hinnas med under en dag. När jag läser listan efter att ha skrivit den känner jag bara hopplöshet, jag kommer aldrig klara det. Men samtidigt känner jag att kan jag läsa exakt allt jag måste göra och hinna med, kanske det ändå blir lite lättare. Det är upp till bevis i morgon hur det går.

Sedan i samma veva gjorde jag en lista vad som ska göras en gång i månaden, mycket kortare men minst lika viktigt. Skrev vilka dagar jag ska bada Zoe, för tyvärr är det en av de saker jag glömmer allt för lätt. Och när jag ska vattna blommorna. De två sistnämnda sakerna ska upp på tavlan när den kommer till denna lägenhet och på den kommer det också stå att varje onsdag är min städdag.

"Om du sätter din egen charm och karisma i centrum för ditt eget liv - och dessutom lär dig att verkligen tala för dina övriga ADHD-relaterade egenskaper - kommer du att bana vägen för en genomgående omvandling" 
- Ur boken ADHD/ADD som vuxen

 
Jag försöker varje dag att vända det mesta med min ADD till något positivt, försöker att se det ljusa med alla min problem istället för att kräva ner mig i en slags grå dimma av att jag inte är helt perfekt. Men ingen är perfekt och jag har mina fel och brister eftersom att jag har ett neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller som i folkmun kallas bokstavsdiagnos. Jag har inte gjort något för att få detta, utan jag föddes med det och får leva med det hela mitt liv. Jag kan göra vissa saker för att det ska bli lättare, men det kommer alltid finnas där och vara som ett "problem" för mig. Även om jag gör det mesta till något positivt får jag varje dag kämpa!

1 kommentar:

  1. Det där med att vattna blommorna har jag samma problem med och därför har jag numera bara "Garderobsblommor" - de tål att vara utan vatten hyfsat länge. Fast dessa är bara sk gröna blommor och kan anses tråkiga som inte avger nått färgglatt över sig.

    Sen gillar jag då du skrev att din ADD är en gåva, det är nog så jag ska tänka om min ADHD - att den är en gåva jag fick då jag föddes. Fast det är ju många musiker etc som har ADHD/ADD - som är kreaktiva. Vilket många som har detta är. Vi är helt enkelt unika! Ler.

    Kram till dig och din familj <3

    SvaraRadera