söndag 25 november 2012

Bok för vuxna med ADHD/ADD

Just nu läser jag ADHD/ADD som vuxen. Denna underbara bok är full med tips och andra saker för vuxna med ADHD/ADD. Jag har bara kommit halvvägs, men redan har jag fått så mycket tips och insett så mycket mer om mig och min sjukdom. Saker jag läser känns så mitt i prick och jag känner att är det därför vissa saker är si eller så i mitt liv.

Just nu läser jag om relationer och föräldraskap och jag känner bara att det är så mycket tips och jag känner igen mig i så mycket av det som står. Vissa saker jag gjort i mitt liv när det gäller relationer har jag alltid funderat över varför, men jag har fått en hel del svar i boken. Personer som har ADHD/ADD har svårt att ha långa fasta förhållande, för dom blir lätt uttråkade och vill ha mer spänning. Så nu förstår jag varför det har varit rätt svårt för mig.

När det kommer till att vara förälder ska man försöka att vända det negativa till positiva saker, man ska försöka att göra det som man verkligen tycker om med sitt barn. Man ska också försöka att till viss mån göra saker barnet också klarar av, även om man tycker det är svårt och lätt blir rastlös. Så  vi får hoppas att jag kan vända detta och bli en riktigt bra mamma och att Zoe uppskattar det jag gör med henne, även att jag inte kan göra vissa saker med henne för att det är för långsamt.

Jag tycker verkligen att ni som har fått er diagnos i vuxen ålder borde ta er en titt på boken, kanske inte läsa alla kapitel, men dom ni känner skriker efter er uppmärksamhet. Vem vet, ni kanske också får en massa bra tips trots att ni levt med sjukdomen i halva era liv.

Jag tycker även att ni borde ta er en titt på Är jag normal, mamma? Det är en mamma som skriver om sin dotter med ADD. Jag läste den knappt ett halvår efter att jag fått min diagnos och jag känner att den hjälpte mig mycket. Den fick mig att förstå mer om ADD, som är lite annorlunda än ADHD. Dessutom känner jag att jag efter att ha läst den boken, både förstod mig själv bättre och även förstod hur jag skulle göra för att lättare kunna leva med mitt handikapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar