onsdag 14 november 2012

Hur kommer man ihåg, när man lätt glömmer?

Varje dag så slåss jag med min ADD, med allt som är jobbigt för mig. Jag har saker jag måste komma ihåg, som jag väldigt ofta glömmer. Min medicin är en av dom, jag måste ha min medicin för att fungera, men jag har svårt att komma ihåg att ta den.

Jag måste komma ihåg att min dotter ska ha mat runt 12 tiden och runt 16 tiden. Jag ska komma ihåg att hunden ska ut och gå, att hunden ska ha mat. Allt detta med att komma ihåg är extremt jobbigt för mig, min sjukdom gör att jag lätt glömmer små saker, ibland dagliga saker också just för att det till slut börjar bli en rutin. När denna rutin inte riktigt har satt sig ännu, när jag inte har saker planerade om dagarna, så blir allt svårare.

Mitt tips till er som har detta problemet och inte vet hur ni ska göra är att sätta larm på telefonen, det gör så att jag för det mesta kommer ihåg det. Det är inte alltid det fungerar heller, speciellt inte när jag har haft det tillräckligt länge. Då stänger jag bara av larmet och glömmer det lika snabbt, men då kan man försöka att byta signal till alarmet så att det blir något nytt. Jag har inte bytt på ett tag, men kanske borde testa det och se om det blir lättare för ett tag.

Sedan har jag svårt att komma ihåg möten och annat som händer framöver, oftast har jag så mycket att det är svårt att komma ihåg allt i huvudet. Jag har en tid varje månad som jag ska till Psyk, en gång i månaden är det möte med soc och en gång i månaden är det BVC. Sedan är det självklart saker utöver detta som kommer in, som inte är regelbundna. Så att komma ihåg detta i huvudet med ADD är stört omöjligt.

För att komma ihåg detta har jag almanacka som sitter bredvid dörren på väg ut från sovrummet, man ser den varje gång man går ut därifrån och jag tittar på den minst en gång om dagen. Jag försöker att så snabbt som möjligt skriva ner saker när jag får lappar om det och sedan kollar jag ju ofta för att inte glömma.

Sedan finns det ju vissa ställen som skickar ut påminnelser dagen innan, som BVC här i Eksjö gör i alla fall. Då får jag dagen innan ett mess om att jag har tid dagen efter och kommer då ihåg det lättare. Visst händer det att jag kan glömma saker även att jag gör detta, fast detta är något underlättar mycket i min vardag.

Så det var lite små tips ifrån mig, fast att jag kanske skrev det lita rörigt. Kommer dock att återkomma till detta flera gånger antar jag, eftersom att jag hela tiden kommer på nya saker, märker lite saker jag kan ändra med det gamla och så vidare. Jag hoppas att någon får nytta av det jag skriver och kan få lite hjälp med vardagen som jag får.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar