fredag 22 februari 2013

Promenera snabbare och längre.

Jag har märkt att jag har mer energi och lust att röra mig mer. På kvällarna när jag ska gå med hunden har jag alltid gått runt garagen och det har tagit mig runt 10 minuter. Men några kvällar i rad har jag känt att när jag väl kommer ut och börjar gå vill jag gå längre, så jag har ökat takten och gått runt området jag bor istället, och när jag ökat takten har det visat sig att detta tar 15 minuter för mig.

Så för skojs skull ritade jag upp båda rundorna på en karta för att kolla hur långt det är, den översta kartan är den första lilla rundan jag alltid gick och då gick jag rätt långsamt, sträckan är 0.35 km och så den lite längre sträckan som jag alltså går snabbare så det blir en powerwalk ligger på 0.86 km. Och tidsmässigt skiljer det bara 5 minuter om jag ökar farten, så det känns mer värt att kliva utanför dörren och ta den långa sträckan och gå snabbare, dessutom gillar min hund det.

Det är inte så värst långt jag går, men tillräckligt på kvällen eftersom jag ofta går precis innan jag ska krypa ner i sängen. Så jag känner att den sista promenaden får jag upp pulsen och lagom tills jag är hemma så har jag fått lite kämpigt i benen. För det är lite snö att trampa i och det är lite småbackar så man går lite grann som i en berg- och dalbana, så det blir lite motion för benen även igenom det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar