måndag 11 februari 2013

Näthat mot kvinnor.

Såg lite på tv i veckan om näthatet emot kvinnor. Hängde inte riktigt med i allt, men lite av det hann jag med att se. Det första som slog mig, riktigt hårt i ansiktet, det var den tiden när jag fick massor med elaka kommentarer på olika sidor. Ibland tog jag inte åt mig, för att jag kanske gillade den bilden på mig själv extra mycket, så dom kom inte fram till mig. Dom flesta gångerna högg det till i hjärtat och gjorde så ont. Personer som inte visste vem jag var, dömde mig. Jag fick ofta kommentarer om mitt utseende, det är väl den största boven till att jag alltid hatat mitt utseende.

Fast tack vare min fästman har jag nu bättre självförtroende, även att jag fortfarande ogillar vissa saker med mig själv. Dock väldigt väldigt långt ifrån vad det var förr.

Nu för tiden får jag så pass mycket trevliga och fina kommentarer att dom som fortfarande ogillar mitt utseende aldrig når mig. Deras kommentarer blir bara ett gott skratt för mig.


Fast jag vet att det finns många tjejer där ute som är unga, som sitter i den sitsen jag en gång satt i. Allt som dom får slänga emot sig via internet, av personer som är anonyma för att dom inte vågar stå för sitt ord. Dom sitter där och hatar sig själva, sakta men säkert så gräver dom sig allt längre ner i mörkret och det är vidrigt att man vill få en människa att må så dåligt. Jag vet vad människors hat och elakheter gör, jag vet för jag har varit där. Jag mådde så dåligt att jag skadade mig själv, jag HATADE mig själv. För att alla andra gjorde det.

Det är så fel att via internet kan det blir så mycket större, så mycket mer. Där kan personer vara anonyma på ett helt annat sätt och dom kan bli mer elaka.

Mycket av det dom pratade om var kvinnliga journalister som får hat brev och så vidare. Fast dom har ett bättre skydd emot det, dom har hjälp via sitt jobb. Tjejer som sitter hemma vid sin dator, dom har kanske sina vänner och föräldrar, men ibland skäms dom så pass att dom håller det för sig själva. Dessa tjejer är ensamma emot flera stycken som trycker ner dom. Dessa tjejer tycker jag är viktigare än journalister, dessa tjejer kan inte alltid försvara sig.



Nu har jag inte sett allt dom pratat om på tv som sagt, men detta är vad jag tycker om det jag hunnit se. Jag har varit i den världen, jag har levt ibland personer som trycker ner mig och tycker illa om mig. Mest för mitt utseende, men ibland för saker jag skrev på nätet som jag tyckte. Mina åsikter och mitt utseende trycktes ner och jag mådde skit. Jag har tagit mig ur det och lever ett underbart liv. Fast det finns vissa kommer inte ur det, vissa kommer bara djupare och djupare ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar