torsdag 7 februari 2013

Hjälpmedel.

Idag fick jag besök av en arbetsterapeut eftersom jag ansökte om att få hjälp med att kunna hålla ordning hemma och kunna få allt gjort. Så hon kom hem tills oss och vi pratade lite om vad jag har problem med med och vad det kan finnas för lösningar. Dels så gjorde vi en veckoplanering och veckotavlan som jag tidigare skrivit om är beställd, tills dess har jag en temporär lapp.

Sedan har vi också skrivit ett checklista på vad som ska städas, rum för rum så att jag lättare ska få allt gjort. Allt detta sitter på ett skåp i köket och efter att hon gått så skrev jag om lite, skrev finare och ändrade med lite färger.

Dessutom så beställer hon hem en handi till mig som jag ska ha för att komma ihåg möten och andra dagliga saker som jag lätt glömmer. Plus att jag ska få någon timstock eftersom jag är tidoptimist, vilket jag aldrig riktigt har förstått innan min fästman tog upp det. Så nu kommer jag ha en hel del hjälpmedel och dessutom punkter som ska göras, så att det ska underlätta i min vardag.

Jag hoppas verkligen att allt detta hjälper, eftersom min ADD är väldigt stor bov i det hela så är det inget jag kan göra något åt. Utan det är bara jobba på det.

Vi pratade dessutom om den sociala biten och mycket om det här att jag har inte klarar av för mycket folk och så vidare. Hon frågade om jag fått någon behandling för det och det har jag ju aldrig, hon nämnde något som man kan göra via psyk, aldrig hört talas om det. Tror nog att det skulle vara värt att prata vidare om det och kanske testa det, så att min social fobi kanske blir bättre.


Rörigt när man bara skissat
Fixade till det lite
Skissen, har inte fixat till detta ännu

Kommer kanske skriva ett inlägg om min social fobi framöver och lite mer om den, och hur jag lever med den. Har aldrig skrivit om den, eller direkt pratat om den, även att jag har haft det flera år utan att bli bättre. Det går dock i perioder och har varit lugnt sedan innan Zoe föddes. Fast jag tycker ändå jag borde vara mer öppen med det, så får skriva om det någon gång snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar