torsdag 8 november 2012

Nära föräldraskap

Jag fick inte höra talas om nära föräldraskap fören efter min dotter var född. Jag hittade det via iFokus och blev lite nyfiken på vad det var. Jag gick in och läste om vad andra hade skrivit, sökte på nätet för att läsa mer och fann det mycket intressant. När jag läste mer om det så kände jag att det kanske till viss del är ett bra sätt att uppfostra min dotter, att följa rådet att lyssna på henne och mig, mer än vad jag ska lyssna på vad andra säger.

Har som dom flesta föräldrar läst diverse tidningar man kan hitta om just att vara förälder, har kollat i böcker och annat. Jag läser det mesta med en tanke att jag behöver inte följa det till varenda liten punkt, utan mer som tips till hur jag kan göra. Sedan har jag från första stunden, utan att riktigt tänka på det lyssnat på vad min dotter vill. Visst ibland har man fel och det är mänskligt.

En sak som jag till exempel lyssnade helt och hållet på är det att hon tidigt ville börja äta fast föda och därmed lät jag henne börja smaka redan när hon var lite över 2 månader. Jag har låtit henne ligga på golvet både på rygg och mage. Hon har fått sitta i gåstol och lärt sig flytta den bakåt. Men så fort hon blir sur och inte vill längre så lyfter jag upp henne. Men jag låter henne lära sig själv, lära sig att vara en självständig individ som inte alltid behöver vara nära mig, även att jag älskar att ha henne nära.

Vill hon vara nära mig brukar hon säga till och då får hon vara det. Alltid när jag fästmannen ligger i sängen och kollar på film så får hon ligga mellan oss när hon är vaken. Hon sover för det mesta i sin egen säng för att hon sover bäst där och sover hela nätterna. När hon är sjuk eller bara allmänt gnällig så får hon sova bredvid oss, men hon vaknar lätt av att vi rör oss.

Nu idag har jag börjar läsa en bok som handlar om Nära föräldraskap och känner att jag ska försöka att läsa den utan att följa allt som en manual, utan mer läsa det för att få lite mer tips. För jag vill ha en så bra och starkt kontakt med min dotter som möjligt, jag vill att hon ska få en nära relation med mig. Så får vi se vad som händer i framtiden, men än så länge uppfostrar jag och min fästman vår dotter som det känns rätt för oss. Vi lyssnar mycket på vad hon vill och försöker låta henne lära sig saker på det sättet och i den takt hon vill.

massor med närhet

1 kommentar:

  1. Jag tror man som förälder oftast känner vad som är rätt för en och för ens barn. Dessutom är alla barn olika så att följa bvc och föräldratidningars råd slaviskt har jag aldrig riktigt förstått. Det som passar för någon passar inte för alla.

    Jag har alltid litat på min magkänsla och vad som känns naturligt och det har funkat bra. Sen får jag inte helt sällan frågor om varför Love som är över två fortfarande inte har en egen säng, varför vi inte vill ha så mycket plastleksaker och varför vi gör som vi gör med många saker. Det får man liksom ta. Och att vara nära förälder tror jag handlar om att vara lyhörd och lyssna på sitt barn och dess behov, inte använda sig av skrikmetoder och ge mycket närhet vilket är jätteviktigt!

    stor kram

    SvaraRadera