lördag 10 november 2012

Döm inte en person..

.. efter hur många gånger den faller, utan hur många gånger den reser sig och försöker igen! Har jag många gånger läst på folks sidor eller på min egen. Jag vill inte bli dömd för allt dåligt jag har gjort i mitt liv, utan för det som faktiskt gott bra. Jag vill inte att folk ska kolla snett på mig när dom ser ärr på mina armar för att jag en gång i tiden mådde så dåligt att jag skadade mig själv. Mitt förflutna är en del av mig, som har format mig till den jag är idag. Fast det är inte det enda som finns utav mig.

Vi dömer andra alldeles för lätt idag, vi ger dom inte alltid en ärlig chans utan dömer ifrån vad vi ser och vad vi kanske hört. Ibland dömer vi folk efter hur vi minns dom från förr och ger inte en andra chans att låta människan visa hur den är idag. Vi har svårt att glömma det förflutna och se bakom sådant som har skett för länge sedan.

Jag många gånger blivit dömd för hur jag var förr och blir fortfarande av en del personer. Vissa minns som jag var då och vill inte se hur jag är idag. Många som förr var elaka mot mig för att dom hört rykten eller någon hade sagt något om är än idag likadana mot mig. Jag får ingen andra chans och dom lyssnar fortfarande mer på rykten. Visst dom är inte värda mig, men jag tycker ändå att det är dålig stil.

För även om jag kanske har kvar samma stil som jag hade då, är jag en helt annan människa på insidan. Jag har inte förändrats helt och hållet, men mycket av det som nu finns på insidan är sådant som inte fanns då. Jag är en annan människa, men jag blir fortfarade dömd för alla gånger jag har fallit, inte hur många gånger jag faktiskt har rest mig upp och gått vidare. 



”Jag är hellre hatad för den jag är, än älskad för den jag inte är.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar