söndag 9 juni 2013

Supermamma? Skulle knappast tro det!

När jag läste detta inlägg, så slog det mig att det jag läste kändes så mig. Så jag är bara tvungen att skriva ett eget inlägg om det. (Fast det har visst tagit ett tag för att göra det, Förlåt!) Är verkligen sen med detta inlägget, men har inte funnits tid. Men nu kommer det!

Jag hinner inte alltid med allt som ska göras i hemmet, trots att dottern numera gärna leker själv så vill hon ofta följa efter mig om jag går någonstans. Har börjat få in en rutin på att fixa disken så att det alltid är snyggt i köket och att plocka i ordning på golvet efter att dottern varit runt med leksakerna. Gör dessa grejer på kvällen eller morgonen och då blir det gjort. Dock så kommer vi till det här med att dammsuga eller skura, det är inte det lättaste att få in rutin på. Har att fredagar ska det städas helt, så att golven blir rena och allt sådant, men eftersom dottern är livrädd för dammsugaren är detta ett problem. Vill helst ha allt städning klar när fästmannen kommer hem från jobbet vid strax efter halv fem, men det är svårt att dammsuga när en liten dotter gallskriker och gråter. Hon har dessutom blivit alldeles för tung för att ha på armen. Jag har tänkt att jag ska dammsuga tre gånger i veckan och skura en gång av dessa. Men det är svårt att få in rutin på det i alla fall.

Sedan kommer vi till det här med att tänka ut mat en vecka innan så att man har allt hemma för att laga det. Har ett veckoschema jag ska skriva in maten på varje söndag och varje måndag handlar jag så då får jag hem allt, men det är väldigt svårt att komma på två rätter varje dag, en vanlig och en vegetarisk och samtidigt tänka på så att Zoe kan äta det. Så det tillkommer lite mer saker när man har barn kan man ju säga. Jag klarade att få ihop matsedlar två eller tre veckor, sedan blev det lite knepigt. Fast jag vet att får jag bara in i rutin att skriva nytt varje söndag och sedan skriva inköpslista efter det så kommer det fungera, men man ska ju lyckas komma ihåg och sedan komma på 14 maträtter, vilket kan vara rätt så svårt vissa gånger.

Att få ihop livet med barn och allt som hör till hemmet är verkligen inte det lättaste. Jag börjar få ordning på det när jag tar var sak för sig och gör det till en rutin så att det sitter. Med min ADD till allt detta blir det tusen gånger svårare så jag känner vissa dagar att jag vill bara lägga mig ner och ge upp, då känner jag att det är för mycket och för jobbigt. Trots det så kämpar jag vidare och försöker lösa allt så det funkar så bra som möjligt.

Dock är det så att jag hoppas att jag kan få in många rutiner nu under sommaren, så att jag till hösten när jag också har skola och läxor, ska kunna lösa allt med hemmet så smidigt som möjligt utan att behöva kämpa med det som en tok. Fast allt löser sig i alla fall det slut, det är ju det som är det underbara med livet. Om man bara kämpar och verkligen är bestämd med att lyckas så kommer det att gå till slut. Så jag är positiv till allting, men jag har det ändå kämpigt.

Så för att återkomma till det hela, jag är absolut ingen supermamma och kommer aldrig att bli det. Mitt liv och hem kommer alltid vara lite rörigt på sina ställen, men kommer i alla fall vara mysigt och hemtrevligt. Inte perfektionist och kliniskt rent, utan så att min dotter kan växa upp och veta att lite smuts är inte fel eller det hemskaste som finns, utan det får vara stökigt ibland och hon får sprida sina leksaker vart hon vill, bara det kommer till rätta sedan och inte är allt för hemskt. Hon ska inte vara rädd att leka och hon ska kunna springa in efter att ha varit ute och lekt utan att vara rädd att det blir lite smuts på golvet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar