måndag 17 december 2012

ADD + träning = dålig kombo!

Har nämnt det innan att jag känner att jag vill börja träna. Har fastnat för att börja springa, eftersom jag gillar naturen och friheten och vill kunna gör saker i min takt och allt det där. Är medlem på Funbeat där jag denna veckan hade lagt in ett träningsprogram i min kalender som innehöll intervaller, springa 8 minuter och sedan gå 2 minuter och upprepa tre gånger. Dock har jag absolut inget sätt att hålla koll på tiden om jag inte ska glo på klockan var och varannan minut, så det blev inte som jag tänkt mig.

De senaste veckorna har jag dessutom börjat att gå längre promenader med hunden på 30 minuter i princip varje morgon, men känner att jag vill ha mer. Hade kunnat gå längre, men eftersom fästmannen tar dottern och hon är inne i en väldigt mammig tid och han har problem med sina axlar känns det inte helt lätt att vilja gå längre. Så då vill jag ha mer fart under den lilla tiden jag kan unna mig, fast jag vet inte hur. Så där kickar min lilla ADD in i bilden, den ser massor med hinder som alltid, tvekar och backar ur.

Likadant så kommer det till att jag har en träningsdvd på min lilla dator, kollat igenom den lite och känner att bring it on, nu kör vi. Fast att ställa min laptop på bordet i vardagsrummet och göra sakerna i videon kommer resultera i att jag får vinkla skärmen så fort jag flyttar mig lite grann, för att ens kunna se. Jag skulle köpt skivor att bränna ut den på för ett tag sedan, men dom var slut, sedan har jag inte haft tiden att springa ner på stan för att fixa det. Så återigen kommer min lilla ADD smygande med sin sökmotor efter problem, hinder och diverse saker så att jag inte kan genomföra detta heller.

Så min slutgiltiga tanke är att jag har nog alltid haft svårt för träning och allt som hör det till, eftersom att min ADD sätter lite käppar i hjulen. Jag vet att man inte ska skylla på sjukdomen vid allting, men detta är verkligen så att min ADD och min lilla sida som verkligen vill träna bråkar just nu. För jag har motivation och glöd så det heter duga, men det finns saker som gör det lite svårare och då känns det helt hopplöst eftersom att jag har svårt att lösa saker enkelt eftersom jag har min lilla gåva.

Därför sitter jag här med min kopp tea och funderar så det knakar över hur jag ska lösa det hela, utan att det ska bli för jobbigt och inte kostar några pengar fören efter jul och nyår. Vi får se vad jag kommer fram till, men har ni några tips som inte kräver allt för mycket tid eller utrustning, gärna utomhus. Så får ni mer än gärna skriva en kommentar, för det behövs lite hjälp här!!

Hälsningar en träningssugen mamma med lite för lite tid och med en rätt dum ADD!

1 kommentar:

  1. Jag känner väl igen mig i det du skriver. För mig är det kanske mer att jag vill mer än vad jag orkar med. Då jag har min reumatiska värk också, så måste jag även anpassa därefter. Hur jag än vrider och vänder, så blir det aldrig bra. Sen om det går åt skogen, så ger jag ofta upp.

    Så nån hjälp av mig, kan du inte få - än iallafall. Vi får väl slå våra kloka huvuden ihop och komma på nått som var och en kan göra. Är också en som vill hålla till utomhus :)

    Ha det bra nu och massa julkramar <3

    SvaraRadera