fredag 6 juli 2012

Andra dygnet hemma.

Denna natten var helt tvärt emot den första, denna var PERFEKT(!) och då överdriver inte jag. Jag fick sova nästan hela natten, förutom att lilla Zoe väckte mig två gånger för att äta i ungefär en halvtimme. Så i natt var jag verkligen nöjd, och det verkade lilla sötnosen också vara. Dessutom har mjölken kommit igång ordentligt nu så hon äter massor och är så söt när hela kinden är blöt eftersom det rinner.

Sedan på morgonen var jag väldigt gosig med vår lilla dotter, jag hade gärna legat hela dagen och bara gosat och luktat. Dock hade vi tid på efterkontroll vid klockan 2, så jag fick nöja mig med att ligga med henne på min mage i någon timme eller två och sedan somnade jag med henne bredvid mig och sov en liten stund.

Sedan var det dags att fixa i ordning henne och gå i väg på stan för ärenden innan vi skulle på efterkontrollen. Vi skulle lämna in papper till skatteverket om namnet på vår älskade dotter och så skulle vi köpa ett parasoll till vagnen, men inget ville som vi. Det var fullt med folk som väntade på skatteverket och på 10-15 minuter hade bara en person fått komma in, så vi gick därifrån. Där jag skulle köpa parasollet hade dom fått in alla varor idag så dom hade inte hunnit få fram dom och när han kollade kartongerna kunde han inte hitta rätt, så det blir att gå tillbaka dit en annan dag.

Efterkontrollen var nästa anhalt och det var som det alltid är i sjukvården, vi är i tid men får alltid vänta på dom. Så vi fick komma in kvart över 2 och sedan var det massor med grejer som skulle kollas. PKU provet som skulle tas var lite segt för det ville inte riktigt komma blod först, men det löste sig till slut. Sedan var det dags att kolla andra saker, jag hängde inte med på allt. Dom såg att hon hade lite gulsot så dom kollade riboflavin värdet med en maskin och båda blev förvånade eftersom det var ett så pass bra värde. Men vikten och huvudomfånget kollade läkaren.

Hon hade gått ner 525gram och det var lite för mycket, för max var 490. Dessutom var lillans bajs fortfarande grönaktig så läkaren misstänkte att hon inte fått i sig tillräckligt med bröstmjölk. Fast eftersom det började komma igång ordentligt först inatt så kunde det inte vara så konstigt, men dom ville kolla hennes urin för säkerhetsskull. Så vi fick vänta kvar och hon fick ha en slags påse för att samla upp kisset.

Under tiden vi väntade fick jag amma henne och hon åt som bara den, hon får ut så mycket att det rinner på sidorna för att hon inte hinner med att svälja allt. Så mat verkar hon i alla fall få ordentligt nu. När hon ammat en halvtimme var hon mätt och fick för sig att bajsa ordentligt mycket, dessutom hade bajset blivit gult och det var ju lite retligt. Så när barnmorskan som tagit PKU provet kom in för att kolla läget så tyckte hon också att det var lite retligt. Dock var hon tvungen att ta blodprov på lillan för att skicka iväg och kolla bara för att vara säkra, men det verkar som att matningen har kommit igång nu i alla fall.

Läkaren sa dessutom att jag ska vara noga med att mata henne var tredje timme tills hon har nått sin födelsevikt, så nu kommer jag vara noga med att hålla det eftersom hon hade gått ner så pass mycket. Läkaren sa i alla fall att allt annat såg väldigt fint ut och att hon är en jätte fin tjej.

Barnmorskan ringde nyss upp med provsvaren och det var lite förhöjt värde så vi ska tillbaka i morgon förmiddag för nytt blodprov, kolla vikten och kolla urinet igen. Hon sa att det kan vara lite förhöjt på en nyfödd, men dom vill kolla för att vara säkra. Hoppas verkligen att det inte är någonting

1 kommentar:

  1. Oj, ja det var verkligen mkt hon gått ner! Hoppas hon kommer sig snabbt nudå! :)

    SvaraRadera