måndag 3 februari 2014

Rensa ut och förändra!

Vi har bestämt att förrådet ska rensas ur ALLT som vi verkligen inte behöver och sådan som har legat där inne sedan vi flyttade ihop och bara samlat damm. Hittar vi saker vi absolut inte vill göra oss av med som vi istället tar fram får vi göra plats för det, men då är det något annat som redan står framme som åker.

Jag är den som har samlat på mig mest både saker som kom med mig när jag flyttade in hos min underbara man för över tre år sedan, men också sådan som har köpts hem under tiden eller som vi fått av personer som rensat ut. Så det har bara blivit mer och mer skit som egentligen bara bli liggande så det ska verkligen bort. Det skapar bara oreda och det får en att få ångest bara av att veta att all skit finns där.

Vårt förråd är fyllt till taket, kanske någon meters marginal men det är verkligen överfullt. Det går omöjligt att fortsätta ha det på det viset så det är verkligen mycket som måste ut. Nu är det ett tag sedan jag första gången började skriva på detta inlägg, det har inte funnits tid till att avsluta och under denna tiden har jag fått ihop rätt mycket pengar av att sälja saker, men det går inte lika smidigt hela tiden. Vissa saker är svåra att sälja, andra är riktigt lätta. Dock känner jag mig nöjd med att vi sedan första februari då jag la ut massor med saker har fått ihop över 1000:- och då är det ändå inte så många grejer som blivit sålda, dessutom ligger det några saker som ska hämtas under kommande dagar.

Har faktiskt underbara Helena att tacka för att jag kommit igång ordentligt med att rensa, eftersom att jag av henne blev inspirerad att komma in på shabby chic och jag har fastnat. Ändrat mitt hem lite eftersom jag hittar saker som jag gillar och som jag tycker är värt pengarna, hittade nyss en sida där jag hittade hur mycket som helst som jag faktiskt letat runt efter och allt, som toppen på allt det underbara var alla saker väldigt billiga emot sidor jag hittat innan. Så där kommer jag köpa hem lite varje månad så jag förvandlar mitt hem till det jag vill.

När jag nu håller på att förhandla hemmet och har målat upp en bild i huvudet på hur det ungefär ska se ut när det är klart, så ser jag fler och fler saker både i förrådet och framme som inte passar in, som jag inte längre vill ha kvar och som jag innan hållit fast vid även att det inte riktigt blir en helhet av alla saker. Så nu tar jag kort och lägger ut massvis med grejer på loppis, dels för att jag inte längre gillar det och sedan får jag ihop pengar till ny inredning som jag hittar och dessutom blir det även extra pengar över till familjen. Så jag mår riktigt bra av allt ihop. Så underbara Helena kan jag inte tacka nog för många gånger, fina människa!

Jag känner mig som en helt annan människa, mycket gladare och det känns roligare att städa när sakerna minskar i mängd och när det blir ljusare eftersom jag byter ut mycket svart emot vitt och ljusare färger, man känner att det blir mer energi i hela kroppen och jag trivs bättre i mitt hem. Det blir mer ordning och mer sammanhang med sakerna. Inte bara massor med blandade stilar och prylar i en salig röra, så nu ska det blir ett harmoniskt, ljust och fridfullt hem för mig och min underbara familj.

1 kommentar:

  1. Åhhhh hur gullig är du inte. Blir glad över att ha inspirerat dig. Jag minns än den där känslan i kroppen när man kände att man äntligen hittat hem i sin inredningsstil. Det hem du har nu påminner mycket om det hem jag hade i din ålder. Och genom tidens gång har det förändrats till ett hem jag mår bra i. Du är redan på god väg att nå dit. Jättebra med att rensa ut. Det gör att det känns lättare i själen med. Behåll dom saker ni tycker är vackra och betyder något. Och köp mycket vit färg och måla ;-)
    Kram Helena

    SvaraRadera