måndag 13 januari 2014

Förvandla hemmet.

Har tack vare en underbar och inspirerande människa vid namn Helena som jag lärde känna när jag var 12 år via hennes son som jag då umgicks med och under åren då jag blivit äldre börjat se upp till, funnit kärleken i inredningsstilen shabby chic. Insåg hur mycket jag tycker om den stilen under december förra året och har bara fått mer och mer intresse för det. Har alltid velat ha ett kök som går i lantlig stil så det har nog funnits där långt inne länge, men när jag började fundera över hur jag skulle få hallen att bli ljus och vacker fick jag tips av denna fina människa och föll pladask. Nu känner jag att hela vår gamla mörka lägenhet som byggdes i slutet av 60-talet skulle bli så mycket ljusare och mysigare med denna stil, så nu efter att ha kollar många foton, följt bloggar och blivit med i en jätte bra grupp på facebook är jag helt fast.

Tyvärr är det ju så att man får ta lite steg i taget och sakta jobba sig igenom lägenheten och börja flytta in shabby chic och flytta ut allt det mörka och saker som bara har blivit kvar eftersom att dom behövs till något. Ekonomin stoppar än ju gärna det gäller så stora projekt som att förändra hela lägenheten och inreda den i en helt ny stil. Som tur är kommer det under våren att bli nytapetserat i hela lägenheten och eftersom jag nu funnit denna vackra och lugnande stil så kommer jag såklart kolla på tapeter i denna stil och då främst ljusa och vita väggar. Så det känns som det är en perfekt tid att ha insett hur mycket jag gillar denna stil och att jag vill ha den i mitt hem.

Så tills dess att vi får nya tapeter så tar jag det ju lugnt med inredning och kollar runt på loppisar och bland det jag redan har efter fynd som jag kan ta fram nu eller som jag kan vänta med tills vi fått allt detta andra gjort. Har hittat en del saker som bara legat och skräpat som verkligen passar att ha som inredning nu och alla vita fina gamla dukar jag fått av min kära mormor får se dagsljuset och pryder olika delar av hemmet. Dessutom fick min fina gamla sminkspegel som kommer från mina morföräldrar och som har stått nere i deras källare i närmre 10 år fått sin perfekta plats på linneskåpet och dess gamla vackra utseende ger så mycket känsla åt det.

Fast man känner hur man önskar att man bara kunde säga några magiska ord och så var allt förändrat och samtidigt så är det underbart att se förvandlingen och få pyssla med det för att få det vackert, mysigt och på det sättet som jag vill ha det. Så det är blandade känslor när man vill förvandla sitt hem till ett hem man ska trivas i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar