lördag 28 september 2013

Kärlek till köket.

Alltså min kärlek till att vara i köket är galen, jag skrev innan om att den är större än den någonsin varit innan, men riktigt såhär stor trodde jag aldrig den kunde bli. Idag har jag gjort inlagd pumpa och det blev hela tre liter av det. Nu ska det stå i två dar innan det går att smakas av, så är lite orolig i fall att jag inte lyckats med det. Sedan gjorde jag fem liter rabarberkräm, det smakades av mannen och dottern så fort det var färdigt och båda älskade det. Man blir så glad när man lyckas med det och min dotters ögon nästan glittrade när hon fick smaka det. Så antar att varje höst lär jag ha en dotter som tjatar om att mamma ska göra sin goda rabarberkräm. Kanske kommer bli min traditionella sak att göra varje höst. Förutom alla äppelpajer jag brukar laga till och mumsa i mig.

I morgon ska jag göra inlagd gurka hade jag tänkt, det receptet jag ska göra efter går tydligen inte att smaka av fören efter en vecka, och är tydligen godast att äta efter två månader. Så jag ska göra fyra burkar hade jag tänkt, så att man får smaka båda versionerna och sedan se vilket man tycker om bäst. I så fall kan man ju göra nya gurka varannan månad. Att när jag öppnar första burken av denna satsen gör jag två nya burkar, så när jag ätit upp dessa två så öppnar jag dom burkarna och så blir det en rotation och jag har alltid god och egen inlagd gurka hemma. Vi får dock se hur det blir med det, men det känns som en smart sak och speciellt om jag lyckas göra riktigt god gurka.

Dessutom har jag några andra projekt inför hösten som har med matlagning att göra, men det ska jag ta lite längre fram eftersom jag inte vill röra ihop allt för mycket. Men jag älskar min glöd som jag fått för att vara i mitt kök, det får mig att känna mig så levande och varje nytt jag lyckas med så växer mitt självförtroende och min självkänsla rejält och jag blir riktigt stolt över vad jag kan åstadkomma.

Nu ska jag ta mig en kopp tea och se liter serier innan jag ska plocka i ordning det sista, dammsuga och skura. Jag har blivit en riktigt hemmafru samtidigt som jag studerar, är jag en supermamma då eller vad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar