tisdag 10 september 2013

Högkänslighet..

"Som högkänslig är man både stark och skör. Det vill säga, vi är otroligt effektiva, drivna, engagerade och produktiva de dagarna som är bra dagar. Men i mellan åt så får vi en dag då vi känner oss små, svaga och sköra. Tänk att vi får en förkylning i sinnet. Vi behöver vila, omsorg om oss själva  och återhämtning."
 
- taget härifrån

Har läst lite om att vara högkänslig utifrån att jag själv känner att det är något mer förutom att jag har ADD. Eftersom att jag trots att jag äter både concerta och cipralex känner att jag inte riktigt kan hantera svåra känslor och vissa saker runt omkring mig på ett bra sätt. Jag råkade därför igenom ett nytt bokförlag hitta en bok om högkänslighet som översatts till svenska. Så jag läste lite om boken och insåg att det är mycket som jag känner igen. Så jag googlade på själva ämnet och har läst det mesta jag kommit åt, inklusive bloggar och jag kan inte annat än säga att mitt på pricken!

Jag diagnostiserar inte mig själv, utan jag läser om det och känner igen mig i det. Vad jag har hittat hittills är väl detta ingen direkt diagnos som man kan få på papper, utan det är mer något man bara har inom sig. Man är väldigt känslig för intryck i ens omgivning. Jag har alltid varit det och det är många runt mig som har klagat lite över det och tyckt att det inte är så farlig som jag uppfattar det. Fast eftersom det är sådan jag är så är det inget jag bara kan arbeta bort, jag är känslig och har insett att det tydligen inte är något fel på bara mig.

Utan det finns något som heter högkänslig och av det jag har kommit fram till så stämmer mycket in på mig, jag säger inte att jag är det eller något, utan det är bara det att när jag läser om det så är det så mycket som faller på plats och jag inser att det finns små hjälpmedel så att jag slipper känna skuld över att jag tar illa upp av en jätteliten sak och tror att det är onormalt av mig att göra det.


"Känsligheten speglar vad man tror är ett känsligare nervsystem hos vissa individer och detta leder till en viss överlevnadsstrategi, som ofta yttrar sig i en individ som hellre inledningsvis utforskar sin omgivning genom observation än att omedelbart röra sig runt i den. Individen kan således av andra uppfattas som överdrivet försiktig och tystlåten i t.ex. nya sociala sammanhang.
 
Man har också funnit att hjärnan hos högkänsliga personer fungerar lite annorlunda än hos icke-känsliga. Känsliga personer är ofta mer medvetna om subtila nyansskillnader och detaljer, vilket främst beror på att deras hjärnor bearbetar informationen annorlunda och reflekterar över den på ett djupare plan. Inte sällan leder det till att man som känslig individ känner sig överväldigad, överbelastad, av intryck. Man blir helt enkelt lättare överstimulerad när saker och ting blir för intensivt, komplext eller kaotiskt under en tid."
 
 
Har en stor känsla av att dom som läser min blogg som finns i min närhet kanske kommer att känna igen mycket precis som jag gör. Hur som helst så vore det intressant att veta vad andra tycker om detta eller sådant. Nu ska jag i alla fall läsa vidare om det lite mer och se vad man kan hitta mer för intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar