fredag 6 december 2013

Problemen med ADD

Jag bara måste tipsa om världen bästa text jag just läst om ADD.. Det är verkligen så jag kan känna det ibland och herregud vad man känner sig korkad när det händer, men nu vet jag ju att det är helt normalt för min ADD hjärna att reagera så.

"Om det är ett helvete att ha ADHD i skolan torde det vara ett större helvete att ha ADD, den hypoaktiva sorten ADHD, dvs utan H:et för hyperaktivitet, AD(H)D, då hjärnan är mer lågaktiv och alltså långsam.
Inte mindre intelligent, utan behöver tid för att signalerna ska hitta rätt.
Har man ADD är det av ännu större vikt att man får tid på sig
än vid hyperaktiv ADHD. Exempel:
Fråga någon med ADD om ni ska äta pizza.
Du får inte svar direkt utan frågar igen.
Du kan inte vänta på svar utan inflikar, vilken sort vill du ha, vad vill du ha på?
Du kanske tror att det hjälper med att förtydliga med att fråga om smaken på pizzan?

Du har redan gjort flera fel. Sluta tjata!

För det första, varje gång du ställer frågan, frågar om, så måste ADD-hjärnan börja tänka från början. Sedan avbryter du tanken som börjat med en ny fråga att ta ställning till:
”Vill jag ha pizza, pizza, ja, det är den runda saken med ost och ..”
Vilken sort vill du ha?
Avbrott. Omstart: ”Vill jag ha pizza, pizza, ja, det är den runda saken med ost och ..”

Fråga istället i god tid och ställ en fråga i taget. Kan du inte planera bättre än att kräva svar när det börjat bli stressigt, kort om tid eller du är för hungrig får du lära dig bättre framförhållning. Stress är överhuvudtaget ADHD:s värsta fiende och det är inte roligt att folk tjatar på en när man försöker besvara frågor eller göra något. Sista sekunden funkar sämre än framförhållning.

Säg inte flera instruktioner samtidigt eller följdfrågor innan första svaret kommit, det funkar bara inte. De kommer glömmas bort ändå och hjälper inte utan förvirrar bara.
Ta en sak i taget. Struktur. Följ upp att varenda sak blir gjord, om du har ett barn du märker behöver lite mer tid. 1) Maten är klar. 2) Stäng av TV:n. 2) Tvätta händerna. 3) Kom hit.
Kom och ät, maten är klar, glöm inte tvätta händerna och du, stäng av TV:n också. Det fungerar sämre och antagligen inte alls. Det bara ökar stressen för alla parter. Inte okänt är att läxtillfällen kan driva föräldrar till vansinne då barnet bara inte gör vad man säger när man säger det. Behåll lugnet och därmed hemmets frid."

När jag läste detta så var det som att någon hade suttit inne i mitt huvud och sett vad som händer och sker i olika situationer. Så jag läste detta högt för min kära man och han frågade om det verkligen är så det är för mig och jag kunde verkligen säga att det är så det fungerar i min hjärna. Så nu förstår han sig på det lite mer och kanske kan förstår varför det inte fungerar att fråga mig flera saker samtidigt eller att be mig göra flera saker åt gången.

"Många är inåtvända, blyga, plikttrogna och som presterar sämre än de borde med tanke på deras förmåga. Vanligtvis överkänsliga för kritik och krav som ställs, även om de klarar av det som förväntas av dem. Undviker ofta sociala situationer för att de kan bli förvirrande och ångestväckande, inte för att de drar sig undan kontakt. Hypoaktiva människor sluter sig inom sig själv, de blir lätt handlingsförlamade och får ofta psykosomatiska besvär när de känner sig förvirrade och inte har överblick och kontroll.
 
Hypoaktiva flickor är ofta blyga dagdrömmare som sitter försjunkna i egna tankar. Deras ouppmärksamhet i skolan märks inte eftersom de sliter hårt för att inte dra uppmärksamheten till sig, de verkar lyssna till läraren samtidigt men i själva verket är de långt borta i tankarna. Dessa flickor känner ofta oro inför skolan, de är glömska, oorganiserade, har svårt att slutföra uppgifter och blir mycket oroliga inför kommande uppdrag i skolan. De behöver hjälp i skolarbetet och om inte en förälder sitter med vid läxläsningen blir inget gjort. De arbetar i långsammare takt jämfört med andra flickor och verkar snabbare bli överbelastade. Omgivningen gör ofta misstaget att tro att de är mindre begåvade än de faktiskt är. En del får ångest eller blir deprimerade."

Ännu en text som stämmer in väldigt bra på mig och som är den delen av min ADD som jag avskyr allra mest. Eftersom det stämmer in väldigt bra på läxor och skola är det något av det värsta jag vet. Kommer jag dock in i en uppgift eller läxa utan att bli störd kan det bli riktigt bra, men minsta lilla sak som distraherar mig eller som väntar efter som är mycket roligare så är det jätte svårt för mig att plugga. Då blir det oftare att jag låter bli att göra det eftersom att jag bara blir frustrerad om jag försöker utan framgång.

Därför är just skolan och läxor en sak som jag behöver väldigt mycket extra hjälp med och någon som puttar på mig att utföra det jag ska göra. En sak som jag fått igång mig lite nu när det gäller mina studier är att jag vet exakt vart jag vill och hur jag ska ta mig dit, då blir det lättare att prestera eftersom detta är vad jag verkligen vill arbeta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar