onsdag 10 juli 2013

Respekt för din tuffhet? Skulle inte tro det!

Hur ofta hör du killar skrika snälla ord i korridorerna? Inte ofta, eller hur. Det är för att killar en tendens att verka tuffa inför alla andra. Men hur tufft är det egentligen att skrika fula ord till allt och alla.

När du går igenom korridorerna i skolan, hör du minst en gång om dagen, en kille som skriker något fult ord av någon form. Killar försöker få folks uppmärksamhet och respekt, men får man verkligen så mycket respekt av att göra dessa saker. Får man respekt igenom att bete sig som en idiot, en person som klankar ner på alla andra.

Jag ger ingen uppmärksamhet till personer som är taskiga mot andra eller som skriker för att andra ska se, för att andra ska märka en. Dessa människor får ingen respekt från mig. Jag tycker bara dom är barnsliga.

Jag tycker killar ska visa mer ömhet och inte vara så jävla hårda och tuffa. Det är inte tufft att klanka ner på en annan människa, det är tufft att bry sig om och värna om andra och ta hand om dom man verkligen bryr sig om. Istället för att skrika hora, säg att personen ser bra ut idag eller skrik sötnos, polarn eller något annat som kan göra din vän eller flickan du är intresserad av glad istället.

Hur många finns det inte som mobbar också, för att verka större och tuffare än alla andra. Vad är det för tufft med att få en annan människa att må dåligt? Det är inte ens en liten gnutta tufft i det. Det är bara elakt och egoistiskt. Du gör en annan människas liv till ett helvete, för att du ska få respekt i killgänget eller tjejgänget du tillhör. Du trycker ner någons självförtroende och får en person att hata sitt liv, du kanske till och med är orsaken till att någon tar sitt liv. Lämnar denna jorden för att du skulle vinna respekt.

Respekt för att göra någon annan illa är sjukt, det är den sortens respekt som är ful, äcklig och otroligt onödig. Jag skulle aldrig vilja vara orsaken till att någon annan far illa, att någon annan lämnar jorden alldeles för tidigt.

Jag har varit mobbad, jag har varit den personen som varit utsatt för personer som vill vinna den dåliga respekten, den dåliga tuffheten. Jag har försökt att ta mitt liv för att slippa andras elaka ord, blickar och knuffar. Detta är mitt sätt att säga "fuck you" till dom som mobbade mig, till dom som mobbar andra.

Jag ger all in respekt och all min uppmärksamhet till er som vågar vara snälla istället för att spela ett tuffhet eller respekt spel som gör någon illa. Ser du en person som sitter ensam, sätt dig bredvid och prata. Ser du någon som blir mobbad eller utsatt för våld, säg ifrån. Är personerna som är taskiga fler än dig, hämta folk du känner eller lärare och sätt stopp för det.

Texten är skriven någon gång under 2010, när jag gick media!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar