måndag 17 mars 2014

Mer kreativitet!

Sitter och kollar igenom olika sidor med inredning i shabby chic och lantligt. Det finns så mycket vackert som jag skulle vilja ha nu med en gång, men att göra en mapp för varje bra sida jag hittar och spara bilder på det jag vill köpa är också roligt. Har tänkt att jag varje månad ska köpa lite ifrån någon sida och då när jag väl har det i mitt hem kan jag ta bort det ur mappen, så att jag sakta men säkert betar av det jag vill fylla mitt hem med. Sedan vet jag ju att jag kanske inte har plats för allt eller att jag inser att något inte är så där jätte intressant senare, men då kan jag ju bara radera bilden.

Men när jag sitter här och kollar igenom allt vackert så känner jag hur det pirrar till i magen på mig och hela jag fylls utav glädje. Att ha funnit en inredningsstil som ger mig så mycket tillbaka eftersom jag ser hur lägenheten sakta förvandlas till en trivsam atmosfär samtidigt som det blir alltid ljusare hos oss och det ger mer energi. Dessutom när det är så neutralt med vitt så blir det roligare att ta in lite färger och lite annat blandat med allt det vita och lantliga och då blir det lite mer ögon fallande utan att bli för mycket. Har insett att blanda in lite pasteller och min favoritfärg turkos blå gör det bara mer speciellt och lite mjukare på vissa ställen. Har alltid älskat mycket färger, men innan jag fann det vita och enkla vackert så blev allt jag ville fylla hemmet med rörigt.

Hela mitt hem var en blandning av olika stilar och jag köpte hem allt jag fann vackert utan att inse att det kanske inte hörde ihop. Nu börjar allt här hemma bli mer minimaliskt eftersom jag inser att jag behöver inte ha massor av grejer, sedan är det såklart tomt på vissa ställen nu eftersom jag rensat ut men inte hunnit fylla på. Innan var det överfyllt med grejer och ingenting passade ihop direkt, det fanns ingen helhet. Har dock alltid velat ha ett lantligt gammaldags kök så det har gått åt det hållet hela tiden, men lite inslag av turkosblåa handdukar och annat lite färgglatt. Men resten av lägenheten var en ända röra. Sedan insåg jag att jag ville ha hallen i shabby chic och när jag googlade runt på det blev jag förälskad.

Nu är hela mitt hem under förvandling och för varje litet steg jag närmar mig ett hem som jag trivs i så växer jag i mig själv. Eftersom vardagsrummet är det som kommit längst så kan jag nu sitta där och dricka tea, utan tvn eller datorn på och bara njuta av att titta runt i rummet och det är långt ifrån klart. Ändå trivs jag redan så pass bra i det. Fast det är klart att när jag sitter där och tittar så poppar idéer och inredning upp i mitt huvud och jag målar upp hur jag vill att det ska se ut.

Dessutom älskar jag denna inredningsstil ännu mer eftersom min kreativa sida kommer fram så mycket mer än den gjort innan. Förr har jag haft svårt att komma på saker själv och alltid bett om tips från andra. Nu kan jag se en bild någon lagt upp och utifrån den komma på en liknande idé till mitt hem. Så genom bilder ser jag inte att jag vill kopiera något, utan jag vill sno lite av flera bilder och göra något eget av det. Jag älskar hur hela min knasiga ADD hjärna får uttrycka sig i mitt hem och att bara av att få fantisera ihop hur mitt hem ska se ut och rensa bort allt som inte ska vara kvar. Så känner jag mig lugnare i mig själv och det som tidigare var jobbigt för min ADD och hemmet, blir lättare ju mer hemmet förvandlas.

Jag har också fått lättare för mig att hålla i ordning hemma, även om det är långt ifrån bra. Fast jag har insett att när man trivs med sitt hem och tycker att det är vackert vill man också hålla det rent och fint. När det inte finns miljoner saker som behöver dammas eller städas undan och var sak har fått sin plats så blir allt lättare. Det är så mycket lättare och roligare att städa när man vet vart allt ska vara och man njuter av sitt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar