onsdag 5 december 2012

Svaret är: IBS!

Igår var jag hos läkaren angående min mage och nu, efter två års tid, har jag äntligen fått ett svar på varför jag har problem med min mage. Jag har IBS! Det första läkaren sa var att jag måste förstå att det inte är farligt och sedan att det finns inget som botar det. Har läst lite och det finns vissa hjälpmedel som lindrar besvären lite, men jag får leva med det.

Det är extremt skönt att äntligen veta vad felet är, men samtidigt känns det så jobbigt att jag får lägga till ytterligare en sak som jag kommer få leva med resten av mitt liv, som inte går att bota. Dessutom fick jag reda på att mitt järnvärde var alldeles för lågt, så han skrev ut järntabletter till mig som jag måste ta varje morgon, antagligen också i resten av mitt liv.

Mitt järnvärde beror på mina kostvanor, att jag inte äter kött. Inget jag tänker ändra på, så då stoppar jag hellre i mig ett litet piller varje dag. Så nu är det concerta och järnpiller som jag pillar i mig varje morgon för att må bra. Ska dessutom kolla lite själv på mediciner som dämpar IBS och testa mig fram lite, kanske finns något som gör det lite lättare som jag kan ta när jag verkligen behöver att min mage orkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar