lördag 16 november 2013

Ringar, inget bevis på ägandeskap.

Jag har läst och hört om en del människor som är gifta och har ingått äktenskap men som inte vill ha ringar på sig eftersom dom anser att det är ett bevis på att en annan människa äger dig. I så fall om dom anser det om ringarna, borde dom ju redan när dom ingick äktenskap tillåtit en annan människa att äga en. Det känns väldigt motstridigt att man vill ingå i ett äktenskap men anser att ringarna är ett bevis på ägandeskap.

Personligen så ser jag inte mina ringar som något sådant alls, utan dom är snarare en symbol för att jag valt att dela mitt liv med en annan människa. Jag har valt att älska och bli älskad i resten av de dagar vi lever. Att vi bygger ett liv tillsammans. Jag anser det inte som att bara för jag bär ringar så är det som att min man äger mig, att jag vill att människor som ser det ska tro det. Utan det är att folk ska se att hon är gift, hon är tillsammans med någon som hon älskar och som hon valt att leva sitt liv med.

Om det nu skulle vara så att ingår man i ett äktenskap så äger man varandra, varför skulle man från första början ens tänka tanken att gifta sig med en annan människa? Tycker man nu att ringarna är samma sak som att vara ägd, så är ju att gifta sig också det.

Jag kan förstå att om man inte tycker om att ha ringar på sig hela tiden eller inte tycker att det viktigaste är att visa att man är gift så har man inte ringar. Fast jag tycker absolut inte att ringarna är något som helst bevis på att man är ägd av en annan människa, jag tycker det är ett bevis på att man är omgiven av kärlek!

Jag älskar min man av hela mitt hjärta och hela min själv och jag vill visa upp för hela världen att jag har valt att dela mitt liv med honom, att han är den jag ska bli gammal med. Som jag bygger hela min framtid med och som jag valt att skaffa barn med. Dom två ringarna som är på mitt finger är ett bevis på kärlek, att jag älskar en annan människa så pass mycket att jag valt att ingå äktenskap med honom och givit hela mitt liv åt honom. Det är äkta kärlek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar