onsdag 12 februari 2014

Bromsa sig själv!

En sjukt jobbig sak med att ha ADD är att när man hittar något som får en att sprudla av kreativitet och idéer så går det av bara farten. Man vill att allt ska hända på en och samma gång, tålamodet försvinner verkligen eller snarare det existerar inte för fem öre. Som nu när jag funnit en inredningsstil som trollbinder mig vill jag helst ha allt på samma gång, NU(!), fast samtidigt är det roligt att se hur allt växer sig fram sakta och hur vårt hem förvandlas. Hittar jag saker jag vill ha till hemmet så har jag svårt att vänta tills jag verkligen har möjlighet att köpa det, att jag dessutom har svårt att hålla i pengar gör det inte lättare, så jag får verkligen bromsa mig själv.

Så nu har jag sagt att nästa gång jag får handla är i slutet av månaden  och inredningsgrejer får max kosta 200-300, beroende på hur ekonomi kommer att se ut för just denna månad. Jag måste någonstans stoppa mig själv eftersom det inte fungerar annars och min kära man hela tiden får säga till mig. Så nu när jag märker hur roligt det faktiskt är att se hur hemmet sakta växer fram till det jag vill så är det lättare att bromsa mig själv.

Dock gör min ADD inte det lättare eftersom jag ser framför mig hur jag vill att saker ska se ut, jag får nya idéer varje dag och vill helst börja med alla projekt på samma gång. Såklart så tillåter inte ekonomin just nu att jag ens skulle börja med hälften av det även om jag tog ett i taget. Sedan måste man ju anpassa sakerna med årstiden eftersom jag inte kan måla varken sängramen eller hörnskåpet inomhus och knappast ute under denna kalla månad så det blir ju projekt till våren och sommaren.

Så när man som jag har ADD och verkligen har hittat något som fångar ens intresse så får man så till att binda fast sig till ett träd varje gång man kommer upp i varv så man inte gör förhastade saker utan tar allt i de takt det tar och vad ekonomin tillåter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar